ТВОЇ НОВИНИ ПРО АЗАРТ

Економічне диво румунського азарту. Майстер-клас для України

АналітикаЕкономічне диво румунського азарту. Майстер-клас для України

Гральний бізнес Румунії – безпрецедентний приклад гармонійного законодавчого регулювання, адекватного контролю і економічної ефективності казино як засобу наповнення казни. Головний редактор Gaming Capital Юлія Бурковська побувала в Румунії і на власні очі побачила, як саме влаштовано систему регулювання азарту та дізналася принципи роботи, де лояльність держави і підтримка на адресу бізнесу створює комфортні умови вигідні і громадянам, і інвесторам.

 

Перша вражаюча цифра, що кидається у вічі на фоні українських реалій – це прибутковість грального бізнесу для держави. Остання редакція закону відносно грального бізнесу була прийнята в 2015 році. І вже зараз, румунський азартний ринок генерує близько 5% ВВП країни. Шалений показник у 3 мільярди євро надходжень до бюджету видається ще фантастичнішим, якщо врахувати, що Румунія вдвічі менша за Україну.
На території Румунії працює 488 ліцензіатів. Це майже у восьмеро більше ніж у нас.

 

Основна маса, 60% азартних закладів, сконцентрована у Бухаресті. Решта – рівномірно працює на всій території країни.

 

Важливо, що з того часу, коли Румунія лібералізувала законодавство у сфері азарту уряд комплексно підтримує гральний бізнес. І це не лише зручність умов роботи для казино та інших ліцензійних закладів, а й ефективний розвиток суміжних галузей. Оскільки цей ринок в основному зорієнтований на іноземців, левова частка уваги приділяється розвитку туристичної інфраструктури.

 

Зауважимо, що туристичний потенціал України ні в чому не поступається Румунії. А отже, перспективи для розвитку галузі ми також маємо беззаперечні.

 

Maxbet – один з найпопулярніших операторів грального ринку Румунії. Фото – Politico

 

Система контролю азатного ринку в Румунії надихає. Опікується цим питанням ONJN – Національне бюро азартних ігор Румунії. Цей державний регулятор по праву вважається однією з найефективніших профільних установ Європи. Діє з 2013 року. Завдяки роботі бюро країні вдається успішно боротися з проявами нелегального грального бізнесу. Щоправда, останні 3 роки в Румунії таки працював один нелегальний зал, його відкрив підприємець в‘єтнамського походження. Однак, підпільний заклад проіснував недовго, майже одразу його викрили правоохоронці.

 

За словами Развана Іонеску, начальника департаменту контролю Нацбюро, система контролю і моніторингу влаштована таким чином, що немає необхідності у регулярних “облавах” і перевірках під прикриттям балаклавів.

 

“Порушення трапляються зрідка і, як правило, мова йде про один-два не зареєстровані автомати у легальному закладі. Проте бізнес не відчуває ентузіазму до порушення правил і законодавчих норм, бо ж штрафи за подібні речі сягають десятків тисяч євро, у залежності від тяжкості злочину”, – говорить він.

 

Відповідно, ризики роблять чорний ринок елементарно не вигідним, бо відповідальність і ризики такої діяльності надто відчутні. Нелегальні зали в Румунії це сенсаційне виключення, що практично не має шансів на довге життя завдяки системі онлайн-моніторингу.

 

Натомість вартість ліцензій цілком доступна. За кожен автомат власники сплачують близько €3000 щороку. До речі система видачі ліцензій також продумана і замість того, щоб зосередити її в одній установі, як це відбувається в Україні з КРАІЛ, стосунок до видачі ліцензій мають і поліціянти і бюро і інші контролюючі органи.

 

Ще одна важлива особливість румунських казино – це абсолютно розслаблена і спокійна політика відносно профілактики лудоманії і доступу до гри тим категоріям осіб, що не мають на це права. Верифікація, збір статистики і політика відповідальної гри – поняття для румунів знайомі, але вони не викликають суспільного напруження. Однак контроль закладів досить суворий для того, щоб сам бізнес був незацікавлений у порушеннях.

 

В гральні заклади Румунії потрапити не надто складніше, ніж придбати в українському супермаркеті алкоголь або пачку цигарок. Звичайно, у вас можуть попросити паспорт на вході до казино. Але ця процедура геть не обов’язкова.

 

Логічно, що і у цієї медалі є інший бік. Якщо в разі перевірки закладу під час поліцейського рейду в залі знайдуться неповнолітні, власникам це загрожує шаленими фінансовими санкціями до €25 тисяч.

 

Збалансований підхід до азартного ринку став особливо відчутним в час світової пандемії коронавірусної інфекції. Ні, державі не знадобилося розробляти системи пільг. Достатньо було ефективної роботи судової системи. Через обмеження щодо соціальної дистанції румунські азартні заклади несли досить відчутні збитки. А тому, вони не спроможні були своєчасно сплачувати податки у тих об’ємах, які надходили до казни у доковідні часи. Заповненість закладів на 50% дала можливість звернутися до суду за відстрочкою і зменшенням платежів і позови були б задоволені. Однак діалог з державою став важелем впливу і думку бізнесу було почуто ще на досудовому етапі, а строки виплат в казну змінили.

 

 

Важливою зручністю для роботи бізнесу в Румунії є загальнодержавна система онлайн-моніторингу. Про подібний комфорт в Україні поки можна лише мріяти. Поки наші гральні заклади “кошмарять” усі, хто не лінивий, від ДФС та СБУ до кіберполіції, для контролю за румунськими гральними залами можна не виходити з офісу Нацбюро.

 

Ми поспілкувалися з декількома румунськими операторами азартних розваг і зрозуміли, чому контроль кожного апарату у режимі реального часу вигідний, перш за все, бізнесу.

Це легко зрозуміти на простому прикладі – коли оператор виявляє махінації власних співробітників на видачі джек-поту саме завдяки системі державного контролю під час чергової перевірки.

Ініціатором створення системи моніторингу була ONJN. В систему заносяться усі дані по закладу: обороти, кошти, співробтники, для того, щоб аналізувати ситуацію таргетно. Сама система дуже транспарентна, вона може перевірити усі надходження, усі джекпоти, усі податки, просто дивлячись на зведену табличку даних. А наприкінці виводить тотал – прибуток компанії.

 

Цей приклад демонструє, що контроль за азартом має бути влаштований таким чином, щоб між державою та бізнесом була незалежна, третя сторона. І в даному випадку це система онлайн-моніторингу.

 

Варто відмітити транспарентність CRM-системи для бізнесу. З одного боку, моніторинг знаходиться під повним державним контролем. З іншого – будь-який оператор має доступ до контролю за власними апаратами.
Наразі в Україні плани державного моніторингу зводяться до того, що Комісія з питань регулювання азартних ігор та лотерей має розробити таку систему разом з Міністерством цифрової трансформації. Однак цей шлях створює монополію державного контролю і робить моніторинг непрозорим. Ідеальний шлях сьогодні – це тристороння співпраця в режимі “держава-бізнес-ефективна айті компанія”.

 

Загалом, Румунія справляє враження держави, яка зацікавлена в тому, щоб почути ліцензіатів і створити для іхньої роботи комфортні умови. Плекаючи сад, а не перетворюючи казино на дійну корову, Румунія отримує шалені дивіденди. І така виважена політика – лише результат політичної волі керівництва держави, на котру нам лишається тільки сподіватися.