ТВОЇ НОВИНИ ПРО АЗАРТ

Трансляції CS:GO, DOTA-2, букмекери, реклама та українська мова – ось рецепт успіху маловідомої компанії Maincast  

НовиниТрансляції CS:GO, DOTA-2, букмекери, реклама та українська мова - ось рецепт успіху...

Кіберспорт навіть у час війни не втратив ані своєї актуальності, ані прибутковості. Саме тут крутяться мільйони доларів, а рекламні партнери стають в чергу, аби їхній продукт показали під час трансляцій найзнаковіших матчів. А азартний апетит тут подекуди розпалюється сильніше, аніж в класичних казино. 

Видання Forbes Україна досліджувало цей маловідомий ринок і те, хто нині у ньому – найкрупніша риба. Спойлер без найвідомішої української кіберспортивноі команди і її негласного спорнсора Максима Кріппи – не обійшлося. 

Українська компанія кіберспортивних трансляцій Maincast у 2022 втратила заможний ринок, але змогла зберегти бізнес і навіть стати монополістом. Що це за компанія і завдяки чому вона злетіла. 

«Ми володіємо приблизно 90–95% прав на висвітлення всіх турнірів у кіберспорті українською мовою», – стверджує кіберспортивний коментатор і співзасновник студії Maincast Віталій Волочай. Його бізнес – транслювати і коментувати кіберспортивні змагання. У 2022-му Maincast наростив частку на українському ринку до майже 64%, свідчить аналітика сервісу Esports Charts.

На старті пандемії молода українська студія купила трирічні права на трансляцію турнірів у ESL – одного з найбільших у світі організаторів кіберспортивних змагань. Невдовзі контракт продовжили до 2027-го. Вартість – понад $2,5 млн на рік, каже Волочай. Цей ексклюзив виявився «золотим квитком» для його компанії. Звідки у Maincast такі гроші?


На чому заробляє Maincast

Maincast – дійсно монополіст у так званому СНД, каже Максим Білоногов, головний продюсер організатора турнірів WePlay з холдингу Techiia. Оператор відповідає за локацію і декорації для турніру, привозить гравців, вкладається у рекламу. Джерела заробітку – продаж квитків, прав на трансляцію й мерчу, спонсорські контракти тощо.

«Натомість студія отримує відеопотік від турнірного оператора, саджає талантів, які коментують, та режисерську групу, яка виведе це в ефір», – каже Білоногов. Виторг тут приходить лише за рекламу спонсорів під час ефіру. Один спонсорський контракт коштує $50 000–100 000 на місяць, каже Волочай.

У 2021-му Maincast отримав трохи більше ніж €0,5 млн чистого прибутку. Це поки що найуспішніший рік в історії компанії. Її сукупна аудиторія на всіх каналах підскочила за пандемійний рік вчетверо – до 1 млн користувачів. Команда збільшилася до сотні співробітників.

Такий ривок забезпечила ексклюзивна угода з ESL на трансляцію змагань ESL Pro Tour з CS:GO та Dota 2. Ці ігри – у топі найпопулярніших у світі. Кіберспортивні матчі з CS:GO у 2022 набрали 448,4 млн годин перегляду, Dota 2 – 313,6 млн годин.

Історія Maincast почалася у 2018, коли співзасновники майданчика для кіберспортивних трансляцій RuHub Віталій Волочай і Роман Григор’єв покинули компанію, продавши свої частки. До них приєдналися головний продюсер конкурента Starladder Олександр Смаглюк і кібертренер Олексій Воронов. Запуск студійної частини коштував $800 000, розповідав Волочай в інтерв’ю у 2018-му. 

Своїх коштів було недостатньо. Крім співзасновників, у компанії є інші акціонери, які допомогли запустити Maincast, казав Волочай. Натомість в інтерв’ю він зазначав, що компанія не залучала інвестиції. 

24 лютого 2022-го орієнтований на пострадянські країни та російськомовну аудиторію Maincast розірвав спонсорські контракти із російськими компаніями. «До середини літа виторг впав до нуля», – каже Волочай. Українські спонсори теж заморозили рекламні витрати. Збитки фаундер оцінює у «мільйони». Проте коментатори продовжили працювати з дому.

Протриматися допомогла фінансова подушка з успішних часів, каже Волочай. Ближче до осені 2022-го рекламодавці почали повертатися у кіберспорт. Maincast уклав 4 нових контракти з українськими клієнтами, ще 2 – в процесі підписання (назви компаній не розголошуються).

Допоміг зліт попиту на трансляції кіберзмагань українською та телемарафон. За перший рік великої війни перегляди україномовних ефірів зросли на 1050% – до 5,1 млн годин перегляду, йдеться у звіті Esports Charts. Український сегмент Twitch зріс ушестеро – до 2 млн годин перегляду у січні 2023-го. Канал Maincast на цьому майданчику вийшов у трійку лідерів за переглядами CS:GO.

Марафон «Єдині новини», що триває із першого дня повномасштабного вторгнення, викурив рекламодавців з телебачення. Найбільші українські медіа групи втратили 90% рекламного ринку. «Хай телемарафон продовжиться далі, мене повністю влаштовує така ситуація», – напівжартує Волочай.

Проте найбільші спонсори у кіберспорті – букмекерські компанії, каже співрозмовник з ринку на правах анонімності. Два лідери за кількістю – вже підсанкційний Parimatch (36%) і GGbet (64%), підрахував Esports Charts. Останній – партнер Maincast з перших днів існування. Звідки така віра в новачка?


Фанат кіберспорту

Російська юрособа букмекера GGbet на початку березня 2023-го потрапила під санкції РНБО. Два українські ТОВ – «Ггбет холдинг» і його дочку «Ггбет» – компанія зареєструвала лише 3 лютого. Бенефіціарні власники «Ггбет холдинг» – кіпрська «Терасіда Лтд» (99,9%) і українець Ткачук Павло Васильович (0,1%).

GGbet належить українцю Максиму Кріппі, говорить співрозмовник у правоохоронних органах, який дотичний до розслідувань, повʼязаних із гральним бізнесом. Про його причетність до GGBet у вересні 2022-го також розповідали ще три джерела на кіберспортивному ринку. Тоді видання намагалося зв’язатися з Кріппою, який нібито перебував у США, однак його український номер – поза зоною. Прес-служба GGbet не прокоментувала звʼязки беттінгового оператора й Кріппи на момент публікації матеріалу.

Кріппа – громадянин України, який уникає публічності. За запитом в інтернеті часто трапляються публікації про вулканолога Макса Кріппу. Таким чином його намагалися деасоціювати із гемблінговим брендом «Вулканбет», казали співрозмовники. Кріппа має звʼязок із мережею онлайн-казино «Вулкан», розповіли учасники ринку грального бізнесу.

У 2015-му він балотувався в Київську міську раду від партії «Самопоміч», однак не пройшов.   

Кріппа також був партнером відомого українського підприємця Максима Полякова, колишнього власника американської ракетної компанії Firefly. В 2012 вони стали бізнес-партнерами у сфері онлайн-казино. Про це свідчать матеріали давньої судової справи із Сергієм Токарєвим та Рустамом Гільфановим з одного боку та Кріппою і Поляковим – з іншого. Останні позивалися через розділення у листопаді 2013 їхніх спільних бізнес-проєктів: онлайн-казино GGS та GMS. Пізніше, як стверджує колишній співробітник з орбіти компаній підприємців, Кріппа з Поляковим розійшлися.

Опитані журналістами учасники кіберспортивного ринку схиляються до думки, що студію Maincast і гральний бізнес поєднують не лише спонсорські контракти. «Вони ж (Maincast – Ред.) на гроші GGbet були збудовані, і всі інвестиції отримували від них», – каже топ-менеджер пов’язаної з кіберспортом компанії на правах анонімності. Це підтверджують ще два непов’язані між собою джерела із кіберспорту. Беттінгова компанія допомогла купити й права в ESL, каже засновник компанії з кіберспорту на правах анонімності.

«Макс Кріппа ще наприкінці 2010-х зацікавився кіберспортом. – Говорить топ-менеджер пов’язаної з кіберспортом компанії. – І GGbet був, по суті, субпроєктом «Вулканбет» по кіберспорту». Студія – медіа-актив, профільний постачальник трафіку на беттінг-ресурс, пояснює він.

«Нормальні студії зараз всі є кишеньковими у беттінгових операторів», – говорить власник компанії з галузі кіберспорту. У Parimatch свого часу була спроба зробити «кишеньковим» WePlay, додає він.

У 2018-му заснований колишніми та діючими топ-менеджерами Parimatch фонд JKR Investments Group за $1,2 млн придбав 13% WePlay. Та партнерство не зрослося, і менш ніж за два роки материнська компанія Techiia викупила акції назад.

До того ж Макс Кріппа – бенефіціар української кіберспортивної легенди команди NaVi, свідчать дані з відкритих реєстрів. Проте прямих юридичних підтверджень купівлі Maincast немає.

Єдиний власник і директор кіпрської юрособи Maincast – Maincast Limited – кіпріот Фьєрос Маріос, свідчить виписка із реєстру. Директор GGbet (Brivio limited) – Федор Федоров. Обидва водночас зазначені директорами компанії кіпрської One World Secretarial.

Директором української ТОВ «Мейнкаст», що на 100% належить кіпрській юрособі, значиться Пироженко Микола Миколайович. Він же – партнер Кріппи у компанії ТОВ «Іксіон Груп». 

«Звісно, абикого на посаду директора не обирають, – каже керівник практики супроводу бізнесу юридичної компанії Juscutum Дмитро Палющенко. – Це або партнер по бізнесу, або висококваліфікований спеціаліст з ринку, якого найняли для управління бізнесом». Оскільки Пироженко і Кріппа – партнери в «Іксіон Груп», вони як мінімум знайомі між собою, припускає Палющенко.

Волочай «кіпрський» зв’язок заперечує. «GGbet не має частки в Maincast», – стверджує він, називаючи букмекера «дуже хорошим і надійним партнером».

Аналогічна позиція й у GGbet. «Разом ми працюємо над контентними кіберспортивними проєктами та розміщуємо рекламу в кіберспортивних трансляціях», – йдеться у письмовій відповіді речників на запит видання. Персональні інвестиції Кріппи прес-служба коментувати відмовляється.

Втім, співрозмовники стверджують, що кіберспорт – давня пристрасть Кріппи. «Як хобі-бізнес я дуже заздрю, що він так зробив, – каже власник кіберспортивної компанії. – Звідки в нього гроші, це зовсім інший контекст».