Голос професіоналів: погляд зсередини на дорожню карту грального бізнесу

Масштабний івент українського легального гемблінгу – Ukrainian Gaming Week – став найяскравішою подією вересня у столиці. Захід тривав лише 2 дні 14 та 15 вересня, проте йому вдалося зібрати провідні компанії з 15 країн та фактично ціле місто гостей – 3000 людей!
Саме UGW стане зачинателем українських гемблінг-трендів на найближчі півроку, визначить основні маркери розвитку індустрії, тож, давайте розберемося про що говорили топ-спікери на цій важливій події.
Найбільші помилки операторів-новачків
Українська гемблінг-індустрія в своєму активі має не так і багато досвіду: кілька років до введення заборони на гральний бізнес і трохи більше року зараз – після легалізації у 2020-му.
Тож, знань і досвіду регулятору нині критично бракує, говорить юрист та представник компанії “Eterna Law” Артем Кузьменко.

Найбільша кількість дозволів для оффлайн гральних закладів видано для Києва – тут їх зо два десятки. Найменше – пропорційно населенню та їхнім доходам: по одному у Хмельницькому, Чернігові та Житомирі.
– Найчастіше майбутні ліцензіати роблять помилки ще на старті бізнесу, коли подають заявку до КРАІЛ для оформлення дозволів. При цьому, вони можуть отримати відмову через: неповний пакет документів, невідповідне їх оформлення, ненадання всіх потрібних даних. Тож, непоодинокі випадки, коли КРАІЛ перше, що робить – завертає таких аплікантів, змушуючи доробляти подання з урахуванням вимог законодавства. А все це – втрати часу та грошей.
Також важливо знати, що окрім ліцензії на безпосереднє здійснення грального бізнесу, оператору доведеться сертифікувати наявне у нього обладнання – КОЖЕН гральний автомат, гральні столи, в тому числі й з кільцем для рулетки, софт для онлайн-закладів, шафл-машини тощо. Також потребує оцінки і відповідного дозволу приміщення для закладу – воно має бути обов’язково нежитловим, просторим, з окремим входом. Для оффлайн-закладів діє правило розміщення у готелях – для столиці це категорія 5 зірок (казино), для регіонів – 3-5 (для закладів зі слотами). Є певні обмеження і по номерному фонду.
Також є проблеми в законодавчому полі, питання щодо програмного обладнання – локація серверів, де вони можуть бути розміщені, а також питання держнагляду та фінансового моніторингу галузі.
– Що саме чекає бізнес від держави для того, аби український гемблінг став прибутковим та успішним? Найперше – розгляд та ухвалення законопроєкту 2713-д щодо податкових правок, за яким встановлюється 10% GGR. Крім цього, втричі зменшується вартість ліцензій. А виграші до 8 мінімальних зарплат (48 тис грн) звільняються від податку на доходи з фізичних осіб та воєнного збору. Все це дозволить залучити іноземних інвесторів, зробить правила гри на українському ринку прозорими і зрозумілими. Ми вже декілька тижнів працюємо з Парламентом над податковим законопроектом і наразі там багато позитиву для ринку та держави. Також, потрібне ухвалення Положення про фінансовий моніторинг азартних ігор, технічний регламент, вимоги до державної системи онлайн-моніторингу. Ось дорожня карта вітчизняної індустрії азарту на найближчі півроку-рік, – говорить Артем Кузьменко.
Як варто рекламуватися гральній індустрії?
Відповідь на це запитання знає Віктор Іванченко, голова R&D департаменту одного з найбільших рекламних холдингів столиці, компанії, яка розробляла ідею про багажний транспортер в аеропорту Бориспіль, забрендований у вигляді рулетки, що нині вважається одним з найвдаліших зразків промоції грального бренду. Фахівець вважає запорукою вдалої кампанії ретельне вивчення ринку, моніторинг його настроїв, нюансів, смаків гравців.
– Сподіваюся, що з часом з’явиться онлайн-моніторинг, певним чином, Data Science гемблерів, що замовники будуть розуміти реальні уподобання аудиторії – як з нею працювати, що вона хоче, на що звертає увагу і все це буде трансформуватися у рекламне повідомлення.

Збір даних онлайн, наявність репрезентативної вибірки – це дає можливість для потужного розвитку галузі, і знаходити інсайди та готові рішення буквально за кілька днів, вважає Віктор Іванченко.
Окрім того, потребує рекламний ринок азарту і свого власного законодавства, без цього легалізацію неможливо здійснити повністю. Оскільки Меморандум про прозорість реклами, хоч і звучить красиво, проте на практиці малоефективний, бо є добровільним і за його порушення жодних санкцій не буде.
Щойно правила рекламування будуть законодавчо врегульовані – рекламний ринок відреагує відповідним чином. Адже на користь гемблінгу як замовника говорить те, що він є практично всесезонним, на роботу і відвідуваність онлайн-закладів не впливають карантинні обмеження, а отже, рекламні бюджети цілком можливо буде планувати і на рік уперед.
Поки ж цього не сталося, єдиним виходом є пошук компромісів і домовленостей з учасниками ринку та представниками влади, говорить Іванченко. Діалог є необхідною умовою.
Фото – UGW