ТВОЇ НОВИНИ ПРО АЗАРТ

Обшуки та арешти в КРАІЛ: змін потребує система регулювання, а не обличчя в комісії

АналітикаОбшуки та арешти в КРАІЛ: змін потребує система регулювання, а не обличчя...

Вечірні новини про обшуки НАБУ в Комісії з регулювання азартних ігор та лотерей і арешт заступника голови КРАІЛ Євгена Гетьмана сколихнули не лише медійний простір, а й, загалом, всю спільноту грального бізнесу. На жаль, цей епізод красномовно демонструє, що система регулювання азартної сфери в Україні далека від справедливості та професійності. До того ж, вона корумпована і наскрізно просякнута ручним управлінням.

 

Марина ГУСЄВА

 

Регулювання легального гемблінгу в Україні відверто “збоіть”. І затримання Гетьмана – лише перший штрих до загальної картини. Крім відомих проблем чорного ринку, до далеких від очікуваних надходжень у казну та інших недопрацювань додалася ще й корупційна складова.

 

Причини для такого стану речей прості й зрозумілі. Комісія з регулювання азартних ігор та лотерей – це орган, де основні обличчя традиційно призначалися не за принципом професійної конкурентності, а виключно з міркувань особистої лояльності до чиновників ОП, що відповідають за розвиток грального бізнесу.

Обшуки у КРАІЛ 20 серпня 2021. Фото видання “Дзеркало тижня”

 

Логічно, що подібна система роботи регулятора не могла існувати довго. І хабар у 90 тисяч доларів, на якому взяли Євгена Гетьмана, це доводить. До речі, варто зауважити, що сам Гетьман потрапив до КРАІЛ після того, як пропрацював кілька років у ЧАЕС: спочатку заступником директора ДП «Управління забезпечення функціонування об’єктів Чорнобильської АЕС», а потім радником голови Держагентства з управління зоною відчуження Віталія Петрука. Тож, його компетенції у сфері гемблінгу залишаються великою інтригою, здається, навіть для тих, хто підписував папери щодо його призначення.

 

Фото новини зі сторінки Держагентства з управління зоною відчуження. Євген Гетьман – ліворуч

 

КРАІЛ, як орган підпорядкований фактично Офісу Президента, виконує абсолютно чіткі і зрозумілі завдання. Якість роботи регулятора можна відслідкувати навіть без глибокого занурення в систему. По-перше, в сухому залишку роботи комісії ми маємо проблеми із заходом на український ринок іноземних інвесторів, по-друге, процедурну складність отримання ліцензій без “благословіння” згори. І результатом такого регулювання є 1 мільярд гривень бюджетних надходжень від грального бізнесу, замість очікуваних 10 мільярдів.

 

Євген Гетьман, підозрюваний, фото зі сторінки у фейсбуці блогера Євгена Шевченка

 

Діючий інститут “смотрящєго” за гральним бізнесом – це гра крапленими картами. Причому, гра ця небезпечна, бо ОПУ, насправді, грає не з інвесторами і ліцензіатами, а з електоратом.

 

Поки відповідальні чиновники ділять потоки і корупційні гроші, казна залишається напівпорожньою, як стакан песиміста. Відвертої вигоди і економічного дива, обіцяного на старті від запуску “ігорки”, ніхто досі не відчуває і в подібних умовах не відчує ніколи.

 

Якщо дивитися на речі об’єктивно, ситуацію з регулюванням потрібно змінювати докорінно і приводити її у абсолютну відповідність до законодавчих норм. КРАІЛ має призначати своїх членів на прозорому відкритому конкурсі. Обираючи їх серед людей, що мають досвід в індустрії, нехай і за кордоном. І регулятор врешті має стати незалежним органом, без необхідності час від часу озиратися на Банкову.

 

Гемблінгу в Україні необхідна політична воля вищих ешелонів влади і не показове, а реальне покарання корупціонерів з КРАІЛ, котрі нині гальмують розвиток ринку, а іноземним інвесторам влаштовують “холодний душ” ще на вході.

 

Тим часом епізоди, коли до ліцензіатів навперебій з’являються з перевірками і запитами кіберполіція і СБУ, демонструє лише те, що таке корупційне поле нині влаштовує всіх. Усіх, крім інвесторів та громадян, котрі чекають на прозорий та екологічний ринок азартних ігор.