Alibaba та інші акціонери перестали інвестувати в російську «дочку»

Окрім того, компанія скоротила 50% штату у російському підрозділі, інформує російське видання The Bell.
«Алиэкспресс Россия» перший серед найбільших інтернет-сервісів країни виявився на порозі великого кризи. Як з‘ясувалося, після повномасштабного вторгнення китайська Alibaba, а вслід за нею та інші акціонери відмовилися продовжувати фінансування компанії, яка не встигла побудувати інфраструктуру, необхідну для конкуренції з Wildberries і Ozon. «Алиэкспресс Россия» вже відмовився від локального маркетплейса, відновив продвижение власного сервісу, скоротив більше 50% всіх співробітників і відмовився від масштабних планів будівництва власної логістики.
Що відбувається
Після початку війни всі 4 акціонери відмовилися продовжувати інвестувати в проєкт, розповіли інсайдери. Найбільший акціонер китайська Alibaba Group (47,85%), російські власники — холдинг USM Алішера Усманова (24,3%), VK (15%) і російський фонд прямих інвестицій (12,8%).
Після 24 лютого Alibaba повідомила партнерам, що більше грошей на розвиток проєкту давати не буде.
«Alibaba — публічна компанія, яка торгується на нью-йоркській фондовій біржі, має багато взаємозв’язків з американським ринком та інститутами. Нікто убиваться за російський проект не буде. Особливо з урахуванням непонятних перспектив зростання ринку в умовах війни і санкцій», — пояснює один зі співрозмовників.
Після цього інвестувати в російську дочку перестали й інші власники.

Про заплановані до війни розміри вкладень акціонерів в «Алиэкспресс Россия» офіційно не повідомлялося, але підтримка темпів зростання на російському ринку e-commerce зараз потребує десятків мільярдів рублів на рік.
Востаннє акціонери вкладалися у компанію у серпні 2021. Alibaba звітувала, що тоді інвестувала $192 млн, VK – $60 млн (ці суми пропорційні їхнім часткам). У звітності Alibaba говорилося, що в раунді брали участь і інші акціонери – це означає, що всього компанія отримала $ 400 млн (близько 30 млрд рублів за курсом на той момент).
Тепер ці інвестиції згортаються.
Штат російської дочки з лютого скоротився більш ніж на 50%, стверджує співрозмовник видання, знайомий із ситуацією. Загалом з початку війни компанія скоротила до 700 осіб, каже інший. До початку війни у штаті компанії було близько тисячі співробітників. Нині ж компанія шукає суборендарів у свій офіс у «Москва Сіті».
Російська дочка скорочує свої найбільші логістичні проєкти. Наприкінці вересня стало відомо, що компанія відмовляється від більшої частини площ у логопарку «Обухово», що будується в Підмосков’ї, де збиралася орендувати 180 тисяч кв м. Компанія шукає покупців на логістичний термінал, що будується в Єкатеринбурзі, який повинен був стати першим великим власним регіональним складом Aliexpress.
Але тепер компанія повністю зупинила усі рекламні кампанії та весь маркетинговий поступ.
Примітно, що обличчя рекламної кампанії російського «Аліекспресу» — уродженець України Максим Галкін — сам опинився в опалі. У вересні російський Мін’юст вніс артиста до списку фізичних осіб, які виконують функцію «іноземного агента».

Разом із втратою інвестицій команда російського «Аліекспресу» залишилася без надій на те, що їй таки вдасться побудувати великий локальний маркетплейс.
Хоча Alibaba залишалася найбільшим акціонером, за розробку стратегії для російської «дочки» більшою мірою відповідала Mail.ru Group (зараз VK), яка тоді ще належала Алішеру Усманову. Спочатку Усманову через «Мегафон» (нещодавно передав свою частку в «Аліекспрес» USM) та Mail.ru Group належала майже така сама частка, як і самій Alibaba.
Головну ставку нова команда зробила не так на китайський, як в локальний бізнес. На початку 2021 «Аліекспрес» звітував про те, що з 229 млрд рублів 54,9 млрд припали на російських продавців, а темпи зростання цього напряму становили 151% в рік. Тоді ж у компанії заговорили про те, що 2022-го не виключають можливості IPO.
Але плани зникли, коли компанія залишилася без інвестицій. Ще на початку лютого маркетплейс анонсував будівництво одного зі складів за 6 млрд рублів, планував скоротити швидкість доставки з Китаю до тижня. Тепер цього не буде.